Koľko stoja reklamy na futbalových dresoch?

Pred niečo vyše týždňom som na týchto stránkach písal o novej rekordnej zmluve katalánskeho veľkoklubu FC Barcelona, vďaka ktorej Barca získa v každej z piatich nasledujúcich sezón astronomických 30 miliónov eur. Ako vyzerá TOP 5 svetových spoznorských zmlúv v klubovom futbale a koľko zarobia na reklamách slovenské kluby? Odpovede nájdete v tomto článku.

Barcelona novou zmluvou tromfla doterajších lídrov vo svetovom futbale, ktorými boli anglické kluby Manchester United a FC Liverpool s príjmom 23,6 miliónov eur za sezónu. Nová lukratívna zmluva Barcy je ale vnímaná vo futbalových kruhoch rozporuplne. Katalánci boli dlhé roky jediným popredným tímom, ktorý hrával v dresoch bez akejkoľvek reklamy. Legenda klubu Johan Cruyff sa rozhorčuje: „Barca bola v tomto jedinečná. Zarobiť na dresoch bol zlý nápad a som proti. Navyše to urobí iba šesť či sedem percent z rozpočtu.” Naopak, viceprezident klubu Javier Faus je z nového sponzora nadšený: „Náš klub sa stáva lídrom, nikto nezíska z reklamy na drese viac. Je to výnimočný úspech.”

Úspešné kluby spájajú svoje mená s úspešnými spoločnosťami. Príkladom je aj Manchester United, ktorého sponzoruje americká poisťovňa AON. Podľa jej zástupcu je futbal dynamický šport s globálnym dosahom, ktorý spája ľudí, komunity i celé kultúry. Úspešnú spoločnosť nosí na svojich dresoch od začiatku tejto sezóny aj FC Liverpool. Zmluva s britskou bankou Standard Chartered prinesie „The Reds” v najbližších štyroch rokoch takmer 100 miliónov eur. To je asi trojnásobne viac koľko klub získal od predchádzajúceho sponzora, ktorým bola pivárenská spoločnosť Carlsberg.

Veľkou značkou vo svetovom futbale je aj španielsky Real Madrid. Kráľovský klub aktuálne sponzoruje stávková spoločnosť Bwin, ktorá pokladnicu bieleho baletu naplní ročne sumou 23 miliónov eur. V nemecku je najznámejšou futbalovou značkou Bayern Mníchov, ktorého už dlhodobo podporuje nemecký Deutsche Telekom. Aktuálna zmluva Bavorov s touto telekomunikačnou spoločnosťou znie na štyri roky, počas ktorých si Bayern prilepší o 88 miliónov eur, čo je piata najlepšia sponzorská zmluva v súčasnom futbale.

Svetové spoločnosti nepodporujú vždy len jeden klub. V tomto smere je zaujímavá napríklad letecká spoločnosť Fly Emirates, ktorej logo nájdeme túto sezónu hneď na dresoch niekoľkých popredných európskych celkov. V Anglicku je hlavným sponzorom londýnskeho Arsenalu, v Taliansku jej logo nosia na hrudi hráči AC Miláno, toho istého sponzora má aj nemecký Hamburger SV, či francúzsky Paríž Saint-Germain. Podobne je to aj s ruským Gazpromom, ktorý je vlastníkom Zenitu Petrohrad, ale sponzoruje aj Schalke 04, či CZ Belehrad. Rovnako ako môžeme nájsť toho istého sponzora na dresoch viacerých tímov, môže mať aj jeden tím na dresoch viacerých sponzorov. Príkladom z aktuálnej sezóny je anglický Tottenham Hotspur, ktorý v Premier League nosí na dresoch logo softvérovej spoločnosti Autonomy, zatiaľ čo v prestížnej Lige Majstrov dostáva priestor finančná spoločnosť Investec.

Tak ako sa slovenské kluby nemôžu porovnávať s tými zahraničnými v otázke platov hráčov, veľké finančné rozdiely sú prirodzene aj v sponzorských zmluvách. Súčasný najlepší slovenský klub MŠK Žilina si prilepší ročne sumou 664 tisíc eur, čo je v prepočte niečo vyše 20 miliónov Sk. Žilinčania od septembra nosia na dresoch v Corgoň Lige či Lige Majstrov logo Lambi, ktoré je prémiovou značkou fínskej spoločnosti Metsä Tissue. Druhým najatraktívnejším slovenským klubom je slávny Slovan Bratislava, ktorého hlavným reklamným partnerom je spoločnosť Grafobal, no na dresoch sa v tejto sezóne objavujú aj logá investičnej spoločnosti J&T, či stávkovej kancelárie Niké. Podľa zástupcu bratislavského klubu Slovan neponúka reklamu na dresoch ako samostatný produkt, ale poskytuje ju za sumu stanovenú v zmluve.

Na dresoch nitrianskych futbalistov môžeme nájsť hneď až tri logá sponzorov, naopak Dubnica, či Dunajská Streda nemajú na tých svojich ani jedného. Generálny riaditeľ Dubnice Ivan Nemečkay priznal, že klub nenašiel nikoho kto by bol ochotný zaplatiť štandardnú sumu vo výške 150 až 200 tisíc eur ročne. Prešovský Tatran má ako jediný logo partnera len na zadnej strane dresu, kde majú jeho hráči umiestnené logo spoločnosti Benesport, futbalisti Senice nosia logo 101 Drogerie na drese iba počas televíznych prenosov. Slovenské celky nosia vo väčšine prípadov na dresoch reklamy spoločností, v ktorých majú vlastnícky podiel samotní majitelia klubov. Žilinský mecenáš Jozef Antošík je spoluvlastníkom fínskej spoločnosti Metsä Tissue, predseda predstavenstva bratislavského Slovana Ivan Kmotrík má rovnakú pozíciu aj v spoločnosti Grafobal a napríklad majiteľa ružomberského klubu Milana Fiľa nájdeme aj v štruktúrach spoločnosti Mondi SCP.

Reklamy

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s